Hei, Get, hvor er SVT?


 

Jeg bor i Drbak og er abonnent hos GET. Det er en prvelse.

 

Fr i tiden kunne jeg se begge de svenske statlige TV-kanalene samt TV4. Skjnt, det var kanskje fr GET kjpte seg inn. S forsvant de en etter en. Lenge hadde jeg SVT1. N er ogs den borte.

 

Det er jeg som er abonnent og kunde. Jeg har kjpt en vare av GET. Jeg har ikke bedt om f den endret eller byttet. Men det har GET ingen respekt for. Selgeren GET skalter og valter med kanalvalget - p egen hnd. Plutselig er kanaltilbudet endret - uten forklaring.

 

Mens SVT1 har forsvunnet, har jeg ftt noe som kalles TV st. Det er et TV-program for Hedmark- og Opplandsomrdet. Der kjres de samme programmene om igjen og om igjen. Dette m da vre noe for en tv-titter i sndre Akershus, mener tydeligvs GET.

 

Jeg er interessert i svensk kultur - og politikk. Jeg s derfor p svenskekanalene da jeg hadde dem. Jeg vet ikke hvorfor GET har tatt fra meg denne gleden. Men jeg vil gjerne ha en forklaring. Og jeg vil ha kanalen tilbake. Uten ekstra utgifter!

 

I det hele tatt vil jeg gjerne ha en forklaring p hvilke kriterier GET legger til grunn nr de "i sin  godhet" velger tv-kanaler for oss. Vi har etter hvert ftt en rekke kanaler av det slaget jeg uten nle vil kalle "sppelkanaler". Mens de nordiske kanalene er borte.

 

Innbyggerne i de nordiske landene burde kjenne mer til hverandre. Nordmenn, svensker og dansker kan med litt anstrengelse og velvilje forst hverandres sprk. Til og med finske program kan vi ha utbytte av nr de er p svensk som "Hygge i Strms, eller nr de blir oversatt og tekstet. TV kunne bidra til gjre Norden "mindre" og nordisk kultur "strre" og tilgjengelig for enhver.

 

Men slike forhold og verdier bryr ikke GET seg om. Er "sppelkanalene" billigere kjpe? Tjener GET mer p dem?  Fler ikke GET at selskapet har noen kulturpolitiske forpliktelser?

 

For tre-fire uker siden ble jeg oppringt av en hyggelig mann som sa at han ringte fra GET. Han ville forvisse seg om at jeg var en fornyd kunde. Jeg svarte med fortelle om relang frustrasjon. Han lovte da sende en tekniker som skulle se p vre problemer. Vi avtalte dag og tidspunkt.

 

Jeg ble hjemme og ventet hele den avtalte dagen. Ingen fra GET kom. Jeg var ikke overrasket. Jeg har gjort mine erfaringer. Fra GET m man vente seg litt av hvert - bde tapte kanaler og brutte lfter.

 

Hvilken forklaring har de denne gangen? For selskapet tar vel bryet med svare?

 

Kay Olav Winther d.e.

 

 

 


Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Navn
Husk meg ?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
Trackback-URL for dette innlegget:
http://blogsoft.no/trackback/ping/47455066