ELKJØP selger søppel og sensurerer

Foto: Kow d.e. 25052013 © Klikk på bildet for å se større versjon 


Matsui 1400w er en liten, billig støvsuger som gjør jobben. Det gjør derimot ikke støvsugerslangen. Den er pill "råtten" og ryker stadig tvert av. Men ny slange er ikke å oppdrive.

 

Hvem som importerer den vesle, billige støvsugeren Matsui 1400w, har jeg på tross av spørsmål hos forhandler og iherdig leting på nettet, ikke klart å finne ut. Men ELKJØP er forhandler, så jeg har henvendt meg til dem.

 

Uten særlig hell.

 

Bruk og kast

Butikken hadde ingen løsning på problemet. Ekspeditøren mente at en ny slange ville koste mer enn det jeg hadde betalt for hele støvsugeren inklusive den dårlige slangen.

 

At ELKJØP skulle erstatte den "råtne" slangen som de hadde solgt, med en brukbar, så ikke ut til å falle ham inn.

 

Han mente at jeg bare burde kaste den fullt brukbare støvsugeren og kjøpe en ny. Han - og den splitter nye og velutstyrte butikken han jobbet i - kunne i et hvert fall ikke hjelpe meg.

 

Sensur av spørsmål?

ELKJØP er en salgsgigant som bl.a. lever av å selge elektronikk. Men elektrokjedens egen bruk av informasjonsteknologien er såre mangelfull.

 

Å finne e-postadresse til ELKJØP slik at man kan korrespondere på nettet, er ikke lett. Ja, så vidt jeg kan forstå, ikke en gang mulig.

 

Til slutt valgte jeg å sende en elektronisk henvendelse med beskrivelse av problemet til firmaets kundeservice. 

 

Svar har jeg fått. Ikke svar på hvordan ELKJØP vil bidra til å løse det problemet jeg har med den mindreverdige varen de har solgt meg, men en anmodning om å omformulere spørsmålet!

 

Her er svaret fra ELKJØP: " Hei,Spørsmålene dine er svært viktige for oss og for våre kunder. Vi setter stor pris på at du har brukt tid på å skrive et spørsmål om Matsui st��vsuger MVC1400BP, men dessverre oppfylte ikke spørsmålet ditt våre retningslinjer for publisering på www.elkjop.no. Vi oppfordrer deg til å lese retningslinjene våre og sende inn spørsmålet om Matsui st��vsuger MVC1400BP på nytt.

 

Vil ha hjelp!

Mitt anliggende er ikke å formulere spørsmål som kan være til hjelp for ELKJØP og misfornøyde kunder. Jeg ønsker hjelp til å løse mitt problem.

 

ELKJØP har solgt meg en vare som med rette må kunne karakteriseres som underlødig - ja, som ren søppel.

 

Slangen har røket på flere steder. Jeg har tapet - og slangen har røket på ny. Nå har den røket på et sted og på en måte som gjør at den ikke kan tapes.

 

Vi får derfor ikke brukt støvsugeren. Hvordan vil ELKJØP hjelpe oss med dette problemet? 

 

Men det er ikke ELKJØP opptatt av.  Firmaet er mer opptatt av at jeg skal skrive instruktive - og ikke fullt så kritiske? - spørsmål på deres "kundeservice-side".

 

Men det vil ikke jeg.

 

Jeg vil ha svar på mitt spørsmål og hjelp til å løse mitt problem! Ingen ting annet.

 

Filibuster

Jeg prøvde med det gode og gjorde flere anstrendelser for å kunne kontakte ELKJØP. Forsøket på kontakt, ble av ELKJØP "avvist" og trenert med pålegg om å reformulere. Det er i praksis ikke annet enn forsøk på "filibuster" - å holde på til kunden går trøtt.

 

Jeg er trøtt allerede.

 

Derfor skriver jeg nå om saken i full offentlighet.

 

Jeg antar at det er flere som har kjøpt det de trodde var en liten, hendig, billig støvsuger, men som viste seg å være ubrukelig søppel.  Har de gjort samme erfaringer som oss, bør de slutte seg til kritikken.

 

Forretninger som selger oss søppel, men nekter å bidra til å ta ansvaret og holde oss skadesløse, bør miste oss som kunder. De er ikke verdt vår tillit.

 

Kay Olav Winther d.e.