Du kan ikke stole p Telenor!

Telenor sanerer. Det gjr telegiganten ved fjerne tjenester som abonnentene har ftt som del av internettabonnementet. M.a.o. tjenester som kundene har betalt for.

Det er minst to parter i et avtale- eller kontrakts-forhold. Det tar ikke Telenor hensyn til. Ensidig beslutter teleleverandren at tjenester skal legges ned og forsvinne. Frst la Teleor ned tjenesten "Sikker lagring". N gr nettsidetjenesten samme vegen. Personer som har laget "Min hjemmeside" hos Telenor, mister n sidene. Dagers og ukers - ja, mneders - arbeid gr tapt for alle som har trodd at Telenor var til stole p, og som har laget nettsider hos dem.

Last opp til "Min sky", sier Telenor. Det er ingen lsning. Og det vet Telenor. Det dreier seg ikke om ta vare p materialet, men om ha en hjemmeside som er skbar og lett tilgjengelig for alle og enhver p internett.

Jeg har en slik side som jeg har lagt ned et meget omfattende arbeid p. Den handler om min slekt og familie, og inneholder familiekrniker som jeg har forfattet, slektsrekker som jeg har utarbeidet og bilder som jeg har samlet og lagt ut av personer og av steder som min og min kones familier har tilknytning til. Hver uke har sidene besk av interesserte. Det dreier seg alts om aktive sider, ikke om stoff som ingen er interessert i.

Men det affiserer ikke Telenor. Selskapet gjr ikke forskjell p folk - eller sider. Man kunne jo tenke seg at aktive sider som blir brukt, ville ftt leve, men at telegiganten stanset muligheten for opprette nye sider. Men nei. " Vi legger ned tjenesten Min hjemmeside," skriver selskapet i en e-post. "Min hjemmeside, som har vrt inkludert i ditt bredbndsabonnement, legges ned. I stedet styrker vi satsingen p Min Sky, hvor du bde kan lagre og dele innhold fra pc/Mac, mobil og nettbrett. Tjenesten vil ikke fungere etter nedleggelsen, derfor vil du heller ikke kunne linke hjemmesiden videre til en annen adresse." Og: "Tjenesten Min hjemmeside opphrer 31. oktober og innhold slettes fra serverne til Telenor. For ta vare p innholdet ditt, m du selv laste det ned til din pc innen fristen. Her kan du se hvordan du gjr det," skriver selskapet, og legger skam til skade.

For jeg kommer ikke inn p mine sider. Jeg har skrevet opp passordet, men Telenor hevder hardnakket at det er feil. Jeg skriver derfor til Telenor og ppeker feilen. Men Telenor svarer ikke.

Etter flere dagers plunder, fr jeg byttet passord, men finner ikke hjemmesidegeneratoren som jeg har brukt nr jeg har redigert hjemmesidene. Er den allerede fjernet? De skjulte meldingene i "brevkassa" p nettsidene, fr jeg derfor ikke adgang til slik at jeg kan kopiere og lagre dem annet sted. Resten av det omfattende stoffet p nettsidene har jeg mysommelig kopiert og flyttet over p min datamaskin. Hvor jeg hper at det ligger trygt unna Telenors klr.

Jeg trodde som sagt at Telenor var til stole p. Derfor har jeg brukt hjemmesidetilbudet som fulgte med bredbndsabonnementet. Stadig blir jeg oppringt og fr tilbud om billigere bredbndsabonnement enn det Telenor har, men jeg har beholdt Telenor-abonnementet p fasttelefon og data, fordi hjemmesidene var en del av pakka. S viktige var hjemmesidene for meg.

Men alts ikke for Telenor. De brukte hjemmesidene som et uforpliktende lokketilbud for f abonnenter p kroken. Nr Telenor ikke lenger ser seg tjent med ordningen, legger den nasjonale telegiganten dem ned. Uten dikkedarer. Man fr en mned til redde stumpene. Deretter er det tabula rasa.

Telenor gir lfter som selskapet ikke holder. Telenor er alts ikke til stole p. Telenor kommer derfor til miste meg som kunde s snart jeg finner et alternativ som sikrer meg stabilt bredbnd. Fasttelefonen kommer jeg til si opp. Jeg ser meg ikke tjent med abonnere hos et s uplitelig teleselskap.

Telenor har penbart ingen respekt for meg som kunde. Og jeg har ingen respekt for Telenor som bryter avtaler og behandler kundene etter forgodtbefinnende. Telenor mangler penbart forretningsmoral. Jeg hper at mange vender selskapet ryggen.

Kay Olav Winther d.e.